دوره 1، شماره 1 - ( 2-1398 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 66-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi Arefi Z, Jafari A R, Heshmati H, Lael-Monfared E. Determinants of Torbat Heydariyeh University students' behavior in relation to traffic accidents based on health belief model. jsrc. 2019; 1 (1) :66-72
URL: http://jsrc.thums.ac.ir/article-1-25-fa.html
محمودی عارفی زهرا، عجمی ثالث فدافن فاطمه، جعفری علیرضا، حشمتی هاشم، لعل منفرد الهه. تعیین کننده‌های رفتار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در رابطه با حوادث ترافیکی براساس مدل اعتقاد بهداشتی. مجله کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1398; 1 (1) :66-72

URL: http://jsrc.thums.ac.ir/article-1-25-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (164 مشاهده)
زمینه و اهداف: سوانح ترافیکی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی اخیر در جوامع می‌باشد که سالانه جان بیش از 12 هزار نفر را در سراسر دنیا می‌گیرد همچنین شایعترین علت مصدومیت و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌روند. هدف از این مطالعه تعیین کننده‌های رفتار دانشجویان در رابطه با حوادث ترافیکی بود.
روش­ها: این پژوهش، یک مطالعه مقطعی- تحلیلی بود که در سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه انجام شد. نمونه‌ای به حجم 171 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده مشخص شد. پرسشنامه‌ها به روش خود ایفا تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون درصورت نرمال بودن و در صورت نرمال نبودن داده‌ها از معادل ناپارامتریک آن استفاده شده است.
نتایج: در این مطالعه انحراف معیار±میانگین سنی دانشجویان59/1±94/20 بود. انحراف معیار±میانگین سازه‌های حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، راهنما برای عمل و رفتار به ترتیب برابر 75/2±58/21، 1/6±92/29، 09/3±08/25، 57/4±22/21، 33/1±81/5، 19/3±16/29  بود. سازه‌های منافع درک شده، موانع درک شده و راهنما برای عمل با رفتار همبستگی مثبت و معنی داری داشتند که در این بین، سازه منافع درک شده و موانع درک شده، همبستگی شدیدتری داشتند  (001/.p<).
نتیجه­ گیری: یافته‌های این مطالعه می‌تواند گامی مؤثر در برنامه ریزی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در جهت بهبود رفتارهای مرتبط با حوادث ترافیکی باشد.
متن کامل [PDF 348 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق