دوره 1، شماره 1 - ( 2-1398 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 33-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (3668 مشاهده)
زمینه و اهداف: رسیدگی به شکایات بهداشتی نقش مهمی در ارتقای سطح بهداشت جامعه ایفا می کند. در سالهای اخیر سامانه تلفنی 190 توسط وزارت بهداشت با هدف ثبت گزارشات مردمی در حوزه بهداشت راه اندازی شده است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین فراوانی و طبقه بندی شکایات بهداشت محیطی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در بازه زمانی1390-1395 بود.
روش­ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی بوده و جامعه مورد بررسی کلیه شکایات ثبت شده در سامانه190 دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه طی سال های 1390 تا 1395 می باشد. داده های حاصله پس از جمع آوری توسط نرم افزار Excel و با استفاده از آماره های توصیفی (فراوانی و درصد) به شکل گرافیکی ارائه شده و تجزیه و تحلیل شدند. 
نتایج: از نظر توزیع مکانی، بیش از 93% شکایات مربوط به شهرستان تربت حیدریه بود. از نظر زمانی، 34% شکایات در سال 1395، 60% در فصل های بهار و تابستان و 35% در روزهای شنبه و یکشنبه ثبت شدند. از نظر نوع و گروه درخواست، بیشترین شکایات ثبت شده مربوط به سلامت محیط و کار، بهداشت محیط مراکز و اماکن، بهداشت مواد غذایی و بهداشت ساختمان بوده است. از نظر اقدام انجام شده متعاقب ثبت شکایت، اخطار کتبی توسط بازرسان بهداشت محیط بیشترین فراوانی 37% را داشته است.
نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد بررسی اپیدمیولوژیک شکایات مردمی ثبت شده در سامانه 190 به سهولت امکان پذیر بوده و این سامانه با ترسیم یک دورنمای کلی از وضعیت بهداشتی موجود، می تواند نقش مهمی در برنامه ریزی و بهبود مدیریت خدمات بهداشتی ایفا کند.
متن کامل [PDF 437 kb]   (1436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/23 | پذیرش: 1398/2/28 | انتشار: 1398/2/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.