Journal title
عنوان نشریه
Journal of Student Research Committee of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Literature & Humanities
http://jsrc.thums.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
1
2
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از دیدگاه دانشجویان براساس الگوی سروکوال در سال 1397
Assessing the Quality of Educational Services of Torbat Heydarieh University of Medical Sciences from Students' Viewpoint Based on SERVQUAL Model in 2018
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong> نظام آموزش پزشکی مسئول اصلی تامین مراقبت سلامت است که باید به ارتقا خدمات آموزشی آن توجه ویژه شود. و ارزیابی دیدگاه دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی نقش بسزایی در بهبود کیفیت خدمات آموزشی خواهد داشت. این پژوهش با هدف بررسی ارزیابی دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تربتحیدریه در سال 1397 انجام شده است.<br>
<strong>روش تحقیق:</strong> <strong>در</strong> این مطالعه مقطعی 191 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به روش نمونه گیری طبقه­ای تصادفی به تناسب تعداد دانشجویان هر رشته انتخاب شده و پرسشنامهی استاندارد سروکال در اختیار آنها قرار گرفت. این پرسشنامه شامل دو بخش دموگرافیک و ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات آموشی میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون های آماری مناسب انجامشد.<br>
<strong>یافته ها :</strong> 160 نفر(8/83%) از شرکت کنندگان دختر بودند. در بررسی ابعاد پرسشنامه اختلاف نمره بین انتظارات و ادراک دانشجویان در ابعاد پاسخگویی(58/98±6/7) و عوامل محسوس (60/42±6/12-) و قابلیت اطمینان (57/50±8/14-) و اطمیناندهی(07/81±6/7-) و همچنین همدلی(48/11±8/12) میباشد. همچنین شکاف کلی خدمات (85/79±14/18-) بود. آزمونهای آماری نشان میدهد که میانگین نمره شکاف بعد همدلی تفاوت معناداری در رشتهها و ترم های تحصیلی دانشجویان داشت(05/0><span dir="LTR"> p</span>).<br>
<strong>بحث و نتیجه گیری: </strong> باتوجه به اینکه بین انتظارات دانشجویان و ادراک دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی شکاف وجود دارد باید در جهت کاهش شکاف این ابعاد گام برداشت تا باعث افزایش کیفیت خدمات آموزشی و در نتیجه مانع از پیامدهای نامطلوب در نظام آموزش عالی شوند که باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان قرارگیرد.
<strong>Background and purpose</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong><br>
The medical education system is the main provider of health care, which should be given special attention to the promotion of its educational services. And assessing the views of students as the main customers of educational services will have a significant role in improving the quality of educational services. Determining the difference between the expectations and students' perceptions can provide the basis for developing a program for improving the quality of educational services. This study was conducted to evaluate the evaluation of students' quality of educational services in Torbat Heydarieh University of Medical Sciences in 1397<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>research method:</strong><br>
This is a descriptive-analytic cross-sectional study in which 191 undergraduate students of Torbat-e-Heydarieh University of Medical Sciences were selected by random sampling method in proportion to the number of students in each discipline and the standard SERVQUAL questionnaire. The questionnaire consists of two parts: demographic and five dimensions of the quality of service delivery. Data analysis was performed using appropriate statistical tests.<br>
<strong>findings:</strong><br>
The mean age of students was 21.1 ± 7.36 years. 160 (83.8%) were female participants. In examining the dimensions of the questionnaire, the difference between the expectations and students' perceptions in the dimensions of accountability (7.6 ± 98.58) and the sensitivity factors (12.6 ± 42.6) and reliability (14.8 ± 50.57) and Confidence (7.6 ± 0.77) as well as empathy (12.8 ± 11.48). The overall service gap (18.41 ± 79.85) was also observed. In examining the relationship between demographic variables and the dimensions of the quality of service, the quality of service showed that there was a significant difference between the mean scores of empathy dimension gap in the students' academic disciplines (p <0.05).<br>
<strong>discussion and conclusions:</strong><br>
Given that there is a gap between students 'expectations and students' perceptions about the quality of educational services, these dimensions must be reduced to reduce the gap in order to increase the quality of educational services and thus prevent adverse outcomes in the higher education system that should be considered by policy makers. And planners.
خدمات آموزشی, سروکال, دانشجویان
Educational Services, SERVQUAL Model, Students
88
98
http://jsrc.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43-2&slc_lang=fa&sid=1
فائزه
مهدیزاده
f.mahdizadeh.hit@gmail.com
1003194753284600431
1003194753284600431
No
Torbat Heydarieh University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
فاطمه
مهدیزاده
fatemeh.994475@gmail.com
1003194753284600432
1003194753284600432
No
Torbat Heydarieh University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
Ali
Bagheri
علی
باقری
1003194753284600433
1003194753284600433
No
9 Dey Educational Hospital, , Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
بیمارستان نهم دی ، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
مریم
تاتاری
1003194753284600434
1003194753284600434
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه