AU - Davoudi, Mojtaba AU - Salimi, Javad AU - Barjasteh-Askari, Fatemeh AU - Jafari, Bahareh AU - Salati, Saeideh AU - Molavi, Shokat TI - Study and classification of environmental health complaints registered in the 190-system of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences 2011-2016 PT - JOURNAL ARTICLE TA - thums-jsrc JN - thums-jsrc VO - 1 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jsrc.thums.ac.ir/article-1-32-fa.html 4100 - http://jsrc.thums.ac.ir/article-1-32-fa.pdf SO - thums-jsrc 1 AB  - زمینه و اهداف: رسیدگی به شکایات بهداشتی نقش مهمی در ارتقای سطح بهداشت جامعه ایفا می کند. در سالهای اخیر سامانه تلفنی 190 توسط وزارت بهداشت با هدف ثبت گزارشات مردمی در حوزه بهداشت راه اندازی شده است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین فراوانی و طبقه بندی شکایات بهداشت محیطی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در بازه زمانی1390-1395 بود. روش­ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی بوده و جامعه مورد بررسی کلیه شکایات ثبت شده در سامانه190 دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه طی سال های 1390 تا 1395 می باشد. داده های حاصله پس از جمع آوری توسط نرم افزار Excel و با استفاده از آماره های توصیفی (فراوانی و درصد) به شکل گرافیکی ارائه شده و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: از نظر توزیع مکانی، بیش از 93% شکایات مربوط به شهرستان تربت حیدریه بود. از نظر زمانی، 34% شکایات در سال 1395، 60% در فصل های بهار و تابستان و 35% در روزهای شنبه و یکشنبه ثبت شدند. از نظر نوع و گروه درخواست، بیشترین شکایات ثبت شده مربوط به سلامت محیط و کار، بهداشت محیط مراکز و اماکن، بهداشت مواد غذایی و بهداشت ساختمان بوده است. از نظر اقدام انجام شده متعاقب ثبت شکایت، اخطار کتبی توسط بازرسان بهداشت محیط بیشترین فراوانی 37% را داشته است. نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد بررسی اپیدمیولوژیک شکایات مردمی ثبت شده در سامانه 190 به سهولت امکان پذیر بوده و این سامانه با ترسیم یک دورنمای کلی از وضعیت بهداشتی موجود، می تواند نقش مهمی در برنامه ریزی و بهبود مدیریت خدمات بهداشتی ایفا کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - thums-jsrc PG - 18 PT - Research YR - 2019